Medewerkers ‘schitteren’ in organisaties als zij het gevoel hebben dat hun talent helemaal tot zijn recht komt. Wanneer zij hun talenten niet kwijt kunnen, voelen zij zich beperkt (of gekortwiekt, als je wilt dat je vogel niet vliegt, ruk je hem wat veren uit en hij kan zijn vleugels niet meer uitslaan om te vliegen); ze raken ‘bored-out’ en in het ergste geval gefrustreerd.
Talenten
Iedere medewerker zo krachtig mogelijk maken en zijn of haar talenten volledig tot zijn recht laten komen, dat is een mooi doel!
Als wij op het werk zijn, lijken wij allemaal heel anders dan we in werkelijkheid zijn, verhullen we onze onzekerheden en verliezen we het contact met een belangrijk stuk van wie wij echt zijn.
Over het algemeen komen medewerkers maar met een klein deel van zichzelf voor de dag. We hebben allemaal onze eigen ‘bagage’ en als er anderen bij zijn, schrikken we er vaak voor terug om echt onszelf te zijn, onze kwetsbaarheden te laten zien. Wat zou uw medewerkers helpen om zich veilig genoeg te voelen op het werk om volledig zichzelf te kunnen zijn? Dat is een mooie vraag om samen te onderzoeken. De bereidheid om echt naar elkaar te luisteren en echt belangstelling voor elkaar te tonen.
Ga met elkaar in gesprek!
Gesprekken moeten gevoerd worden, verhalen moeten verteld worden. Die gesprekken zouden moeten worden gevoerd vanuit oprechte interesse, vanuit verbinding, vanuit nieuwsgierigheid, gelijkwaardigheid en waardering.
Met de juiste setting, gemeende aandacht en de juiste vragen, kunnen we die gesprekken maken tot gesprekken van waardering en verkenning van wie we zijn en wat onze roeping is. De (jaarlijkse) gesprekken hoeven niet deprimerend en statisch te zijn. Het zijn vaak (jammer genoeg) wel de lastigste momenten van het jaar voor u als ondernemer.
Gesprekken hoeven niet onaangenaam te zijn, die negatieve lading moet er af. Ga op zoek naar wat echt goed gaat, naar waar mensen echt warm voor lopen. En naar waar iemands kennis, ervaring, talent of houding vooralsnog achterblijft bij wat zijn rol in de dynamische organisatie vereist. Dat brengt mens en organisatie in beweging.